31 ژانویه 2023 - بر اساس بازنگری منتشر شده در مجله ی BMC Endocrine Disorders، بیش از یک چهارم افراد مبتلا به دیابت به پوکی استخوان (OP) مبتلا هستند.

دکتر Xueying Liu، و همکارانش از بیمارستان وابسته به دانشگاه پزشکی آنهویی در چین، با مروری سیستماتیک بر مقالات منتشر شده و متاآنالیز داده ها، شیوع پوکی استخوان را در بیماران مبتلا به دیابت تخمین زدند. در مجموع 21 مطالعه تا ژوئیه 2022، بدون محدودیت کشور و زبان، در این متاآنالیز گنجانده شد.

در یک تجزیه و تحلیل تلفیقی، محققان دریافتند که در بین 11603 فرد مبتلا به دیابت نوع 2، شیوع پوکی استخوان بالا(27.67درصد) است. تجزیه و تحلیل های زیر گروهی تفاوت هایی را در میزان شیوع نشان داد، اما این تفاوت ها از نظر آماری معنی دار نبودند. به عنوان مثال، شیوع پوکی استخوان در بیماران دیابتی 60 ساله و کمتر، 19.17 درصد و در افراد بالاتر از 60 سال، 29.61 درصد بود. همچنین روند مثبتی در جهت شیوع بالای پوکی استخوان در بین زنان مبتلا به دیابت وجود داشت. شیوع پوکی استخوان در بیماران دیابتی چاق (32.02 درصد) بالاتر از افراد مبتلا به دیابت اما غیرچاق (28.36 درصد) بود. این تجزیه و تحلیل بر اساس مطالعاتی که اکثراً دارای کیفیت بالایی بودند و سه مطالعه با کیفیت متوسط، انجام شد.

نویسندگان نتیجه گیری کردند که در سرتاسر جهان، شیوع بالای پوکی استخوان در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مشاهده می شود. اقدامات جدی برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان در بیماران دیابتی ضروری است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-01-people-diabetes-worldwide-osteoporosis.html